fredag 2 december 2011

Månedens profil: Rune Østlyngen, Alta IBK


Vi kommer til å presentere en nord-norsk spiller hver måned fram til sommeren. Først ut er oppfinneren av den nye målvaktsutrusningen på straffe. Og tenk at i begynnelsen lo alle av Dick Fosbury også..

Du havnet i hendelsenes sentrum i helgen da du brukte en meget spesiell, og kanskje ikke helt vellykket, taktikk på straffe. Alle som var i hallen og som har sett straffen på video undrer sikkert "Hva tenkte du?", så... Hva tenkte du?
- He, he, skjønner at du spør. Dette var en greie vi hadde gjort på trening en del ganger. Og da fungerte det veldig bra. Jeg reddet straffe etter straffe. Men da det ble alvor startet jeg nok ut litt for tidlig.

Når innså du at det kom til å gå galt?
- Jeg innså det for sent. Da jeg måtte løpe bakover skjønte jeg at løpet var kjørt.

Kunne du ha gjort noe annerledes?
- Jeg skulle ventet til han var fem meter nærmere før jeg løp ut.

Hva sa guttene på laget etterpå?
- Jeg har gode lagkamerater. De sa ikke så mye, det var jeg som pratet. Jeg ba om unnskyldning. Det var pinlig.

Hva synes du om oppstandelsen rundt straffen i ettertid?
- All reklame for innebandy er god reklame. Jeg tar dette med et smil. En slik straffe har nok ikke vært blitt vist tidligere. Det jeg lærte er nok at den aldri skal vises igjen, iallfall ikke fra min side...

Oki, da får jeg takke på vegne av alle som vil øke interessen for innebandy i Finnmark, Troms og Nordland. Hva tror du om innebandyens framtid i Nord-Norge?
- Vi har veldig mange utfordringer foran oss, før idretten blir anerkjent og godtatt. Blant annet på arrangementsbiten. BK 9000 tar dette veldig seriøst og leverer prikkfrie arrangement hver gang.
Ellers har vi mye å lære på rekrutteringsbiten. Vi har fått opp en 18-åring (Lars B. Pettersen) som har slått til i år. Vi har også en 17 år gammel målvakt (Kai I. Holmstedt) som blir veldig bra. Han debuterte i 1. divisjon i fjor.  Bak er det litt tynt, før vårt solid kull med 12-åringer vokser til. Ellers savner jeg profesjonalisme både i klubbene og i bandykretsen. Nå skal det sies at kretsen har tatt tak i mye og vi får gi de nye i styret tid til å få rettet opp mye av det som har gått galt tidligere år. Blant annet håper jeg at kretsen går sterkere inn for å rettlede klubbene i rekrutteringsarbeidet. Vi i klubbene trenger uten tvil mer kompetanse på dette området.

Hvor lenge har du spilt innebandy?
- Jeg har spilt innebandy i sju år. Min fru spiller for Havøysund, hvor hun vokste opp. Herrelaget i Havøysund trengte en målvakt og jeg har erfaring som målvakt fra fotball i 15 år tidligere. Derfor ble jeg målvakt.

Hvor lenge kommer du til å fortsette og spille?
- Selv om jeg snart runder 40, så tar jeg nok noen år til. Innebandy er ikke en idrett som man får mange slitasjeskader.

Hva er det beste med innebandy?
- Det beste er intensiteten og at et lag er i angrep hele tide, og at spillere stort sett er på skuddhold hele tiden. Dette er en idrett som virkelig er publikumsvennlig.

Ditt beste innebandyminne?
- Vi har jo åtte seiere på rad mot Bodø, så her er det mange Høydepunkter. Men de to desiderte høydepunktene kom i fjor da vi slo Harstad 6-4 på hjemmebane. Senere satte vi Norsk scoringsrekord med 74-4 mot Nordkapp i Honningsvåg. Og bare så det er nevnt: Det var ikke avtalt spill!

Denne sesongen har dere allerede tapt tre kamper. Lever håpet om serieseier ennå? Eller går Harstad mot et sikkert seriegull?
- Hvis vi skal ta gullet i årets sesong, må vi overraske enda mer enn vi gjorde i fjor da vi stjal pokalen fra Bodø nærmest på overtid. Harstad tar dette, men kanskje vi kan prikke inn noen gode resultater mot dem.

Hvilke forandringer har trenerbyttet hatt med seg?
- Ikke så mye faktisk. Robin Stegeby er en ganske annen type trener enn det Lasse Varsi har vært. Men Robin har mye kunnskap selv om han bare er 21 år. Robin er mer opptatt av spillet, mens Lasse innførte vilje til å trene hardt for å komme i god nok fysisk form.

Snart juleferie, hvor langt treningsopphold tar dere?
- Det blir rundt to uker fri fra både trening og hverandre. Vi har mange svensker i klubben og det blir godt for å komme hjem og treffe familien. På den måten får de litt påfyll slik at de kan prestere enda bedre for Alta IBK etter jul.

Hva ønsker du deg av julenissen?
- Et lag fra Nord-Norge i eliteserien.

Hva er favorittretten på julebordet?
- Pinnekjøtt, uten tvil!

Fakta Rune Østlyngen

Alder: 39
Kallenavn: "Såpa"
Tidligere klubber: Havøysund IL 2004–2009
Draktnummer: 71
Yrke: Journalist
Bosted: Alta

1 kommentar: